Te is szívesen kezdenéd a napot egy kis úszással?

Te is szívesen kezdenéd a napod otthon egy kis úszással? Azon kívül, hogy az egész családnak kellemes kikapcsolódást nyújt, és a luxus érzetével tölt fel, van 8 egészségügyi okunk is arra, hogy miért jó minden nap csobbanni egyet.

Megnyugtat, ellazít és felfrissít. Talán ez az, amit elsőre érzékelünk belőle, de hosszú távon is egy rakás jótékony hatása van az úszásnak a testi és lelki jóllétünkre. Szinte minden izmot megdolgoztat.

Úszás közben a karokkal és a lábakkal hajtjuk magunkat előre, miközben a törzsizomzattal stabilan tartjuk magunkat, amihez a megfeszített has, csípő, comb és hát járul hozzá. Úszás közben a váll és a combtőizmok végzik a legnagyobb izommunkát, a karok és lábak többi izma inkább abban segít, hogy a vizet magunk mögé tolva mozgassuk meg azt a víztömeget, amibe bele tudtunk kapaszkodni. Mivel a levegőnél sűrűbb víz minden irányból hatást gyakorol ránk, kénytelenek vagyunk a legoptimálisabb testhelyzetet kialakítani, hogy ne fáradjunk el túlságosan. Ehhez a fej búbjától a lábujjak hegyéig tartani, kontrollálni, mozgatni kell a testünket. nyilatkozta a Díványnak Oláh András úszásoktató.

Kíméli az ízületeket

Mivel a víz sűrűbb közeg a levegőnél, belemerülve és felfeküdve rá leveszi az ízületekről a gravitáció terhét, így minden testrészünk ellazulhat, és szinte súlytalanul tudjuk magunkat mozgatni benne. Ilyenkor az ízületi tartományok tágulnak, a teher nélküli mozgatással pedig nem terheljük az izomrostokat. Ehhez viszont nagyon fontos a megfelelő testtartás.

Fejleszti a légzőszervrendszert

A tapasztalt úszók szerint hiába rutinos bármilyen más sportban az ember, az úszás légzéstechnikája új kihívások elé állítja. Amiben az úszás leginkább különbözik minden más sporttól, az a légzésszabályozás, hiszen a vízben nem akkor veszel levegőt, amikor szeretnél. A megfelelő pillanatig jórészt a tüdőben kell tartani a levegőt, így ez a technika rendkívül megfeszített állapotba kényszeríti a tüdőizmokat. Tehát a helyes légzéstechnika, illetve az, hogy a megfelelő úszóhelyzet csak vízre fektetett fejjel érhető el, a szárazföldi használathoz képest a tüdőt sokkal jobban terhelés alá vonja, edzettebbé teszi. Nem véletlenül mondják, hogy az úszás elsősorban tüdősport. – mondta Oláh András.

Fejleszti az állóképességet

A különféle úszógyakorlatokkal az intenzitástól függően óránként 500-700 kalóriát is elégethetsz – miközben az állóképességedet is rendesen edzed.

Javítja a testtartást

A szakember tapasztalatai szerint annál hatékonyabban, minél több úszásnemben gyakorlunk, és minél inkább rá tudunk feküdni a vízre, hogy a gravitáció állandó terhe csökkenhessen. Az egyes testrészekben csökken a feszültség, oldódnak a kényszertartások, és mivel a test felveheti a természet által kialakított arányos formáját, egyensúlyba kerülnek a tónusok. Nem véletlenül az úszás az egyik legalkalmasabb eszköz a mozgásszervi elváltozások kialakulásának megelőzésére, illetve a már kialakult elváltozások javítására, korrigálására. – állítja Oláh András.

Csökkenti a stresszt

A modern civilizált ember folyton rohan és hajlamos arra, hogy szellemileg túlterhelje magát, így ritkán van lehetősége igazán kikapcsolni. Szerencsére, csakúgy, mint más mozgásformák, az úszás is segít abban, hogy oldjuk a felgyülemlett stresszt.

Jót tesz a szívnek

Úszás közben alakul ki a legnagyobb folyamatos oxigénhiány, emiatt pedig a szívnek és az ereknek nagyobb mennyiségű oxigént és energiaforrásokat kell eljuttatni a vázizomzatba. Egyrészt a szívizomzat erősödik meg, hogy a perctérfogata minél nagyobb legyen, másrészt a szívizomzat hajszálérhálózata fejlődik nagyobb felületen behálózva a szívizomzatot, hogy a szív saját vérellátása hatékonyabb legyen.

A sok kedvező hatásnak köszönhetően pedig talán nem olyan nagy meglepetés, hogy az úszás még fiatalít is! Kutatások szerint rendszeres úszással késleltethető az öregedés, pontosabban nem jelentkeznek olyan korán annak kellemetlen velejárói.